زندگی نامه محترم نجیب آقا فهیم وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث

Minister


محترم نجیب آقا فهیم، در سال ۱۳۴۳ در ولایت کاپیسا در یک خانواده تحصیل یافته متولد، و پدر مرحوم شان قاضی میرآقا در علم فقاهت چهره نام آشنا و متنفذ بود.
موصوف تعلیمات ابتدایی و متوسطه خویش را در ولایت کاپیسا و دوره لیسه را در لیسه عالی نادریه کابل به اتمام رسانیده و در سال ۱۳۶۲ بعد از سپری نمودن امتحان کانکور وارد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل شد و در سال ۱۳۶۶ موفقانه به پایه اکمال رسانیده است.
محترم نجیب آقا فهیم، پس از کودتای ۱۳۵۷ در جهاد بر ضد رژیم کمونیستی اشتراک نموده و تا پیروزی همرایی نمود. پس از فروپاشی دولت کمونیستی برای مدت کوتاه در وزارت دفاع ملی ایفای وظیفه نمود.
در جریان سال های ۱۳۷۳ الی ۱۳۷۵ شامل کدر علمی به رتبه پوهیالی، پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل ایفای وظیفه نموده است. و از سال ۱۳۸۱ الی ۱۳۸۳ بحیث سکرتر اول جنرال قونسلگری افغانستان مقیم مشهد ایران ایفای وظیفه نمود. در سال ۱۳۸۳ طی فرمان رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با حفظ حقوق کدری بحیث معین مالی و اداری وزارت امور شهدا و معلولین منصوب گردیده است.
سپس از سال ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۷ به اساس حکم رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به حفظ حقوق کدری بحیث رئیس انکشاف پالیسی وزارت امورخارجه ایفای وظیفه نموده اند. محترم نجیب آقا فهیم، علاوه بر مسئولیت های اجرائیوی شان در این جریان مسئولیت تدریس حقوق آب های مشترک و دیپلماسی آب در انستیوت دیپلماسی و دوره ماستری روابط بین الملل، تهیه طرح قانون کارمندان خدمات دیپلماتیک و قونسلی همکاری داشته و تهیه طرح معاهدات و موافقتنامه ها را نیز بدوش داشتند. همچنان در جریان کاری ایشان یک رشته تحقیقات اختصاصی را در رابطه به آب، بخصوص حقوق رودخانه های مشترک و نقش آب در روابط خارجی افغانستان انجام داده که حاصل آن نگارش کتاب های ذیل می باشد:

  • آب عرصه تقابل منافع افغانستان با همسایگان؛
  • وضعیت حقوقی حاکم بر رودخانه هلمند؛
  • محمد موسی شفیق و دیپلماسی آب؛
  • آب، صلح و امنیت برای همه؛
  • چرا معاهده ای که به صد سال اختلاف پایان داد دوباره اختلاف ساز شد؛
  • دیپلماسی آب در حوزه رودنیل از تقابل تا تعامل؛
  • امنیت آب مولفه ضروری برای امنیت ملی کشورها؛

و همچنان چاپ تعدادی مقاله ها و مضمون برای مجلات، روزنامه ها و ارائه کنفرانس های متعدد علمی هم از فعالیت های علمی و تحقیقی شان است.علاوتاً عضویت درلویه جرگه اضطراری جوزای سال ۱۳۸۱ و اشتراک در سیمنار ها و فعالیت های تحقیقاتی ذیل را نیز در کارنامه های خود دارند:

  • اشتراک درکنفرانس بین المللی عدلی وقضایی درماه جولای ۲۰۰۷ منعقده شهر روم ایتالیا
  • اشتراک درپروگرام رهبری عالی منعقده ماه نوامبر۲۰۰۶ درشهر برلین جرمنی
  • اشتراک درسیمینار رهبران ارشد ارگانهای امنیتی که به ابتکار قومندانی مشترک انتقال امنیت درهوتل سرینا، درماه می ۲۰۰۷ برگذارشده بود.
  • سفررسمی به ایالات متحده امریکا بنابه دعوت NESA SENTER که به تاریخ ۲۳ اپریل ۲۰۰۸ صورت گرفت واشتراک در سیمیناری که از طرف آن مرکزتدویر یافته بود.
  • اشتراک درکنفرانس رفورم قوانین، منعقده شهر سیراکوزا ایتالیا ۲۲ اپریل ۲۰۰۸

سپس به تاریخ ۲ حمل ۱۳۹۷، طی فرمان رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، محترم نجیب آقا فهیم را بحیث وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث جمهوری اسلامی افغانستان معرفی نمود.

 

 

اطلاعیه هاآخرین اطلاعیه ها

یکشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۶ - ۱۱:۳۴
Background image

دعوت نامه رسانه‌ای

کابل – افغانستان، قرار است امروز یک‌شنبه 26 حمل سال روان، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طی کنفرانس مطبوعاتی از آخرین جزئیات تلفات، خسارات و رسیدگی‌ها برای متضرران ناشی از سیلاب‌ها . . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۱۵ - ۱۲:۴۵
Background image

دعوت نامه رسانه‌ای

کابل – افغانستان،  قراراست فردا پنج‌شنبه 16 حمل سال روان، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در همآهنگی با برنامه ماین پاکی افغانستان محفلی را به منظور تجلیل از روز بین المللی آگاهی از . . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۷/۱۷ - ۱۳:۱۶
Background image