تجلیل از روز جهانی آگاهی‌دهی از خطرات ماین؛ در یک سال گذشته 90 کیلومترمربع زمین از وجود مهمات منفجرناشده پاکسازی شده‌است

rahyab
شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۸ - ۱۱:۴۱
news image

کابل _ 16 حمل 1403
از چهارم اپریل روز بین المللی آگاهی‎دهی از خطرات ماین‌ها تحت شعار"نجات زندگی. تامین صلح" با اشتراک معاون سیاسی ریاست الوزراء، سرپرست وزارت دولت درامور رسیدگی به حوادث، رئیس عمومی اداره امور، وزراء، معینان حکومتی، نماینده‌گان دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان و موسسات ماین‌پاکی داخلی و خارجی از سوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در هماهنگی با برنامه ماین‌روبی در کابل تجلیل شد.
در این برنامه محترم مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزراء گفت: ماین و دیگر مواد منفجره در افغانستان میراث سال‌ها اشغال در افغانستان است، این میراث خونین جان هزاران افغان را گرفته، هزاران تن دیگر را معیوب کرده و هنوز خطر ماین در افغانستان وجود دارد.
معاون سیاسی ریاست الوزراء.ا.ا.ا ضمن قدردانی از کشورها و نهادهای تمویل کننده جهانی برنامه ماین پاکی، از نهادها و سازمان‌های‌ که در زمینه پاک‌سازی ماین در افغانستان کار می کنند، خواست، که مردم افغانستان را برای رفع  خطر ماین، یاری کند.
محترم مولوی عبدالکبیر ضمن یادآوری از مهیا شدن امنیت بهتر، تعهد امارت اسلامی افغانستان را از برنامه ماین‌روبی در کشور ابراز نمود.
در همین حال محترم عبدالرحمن زاهد، رئیس عمومی مالی و اداری و سرپرست وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، ماین و مواد منفجره ناشده دشمن مشترک همه است و از همه قربانی می‎گیرد و برای پاک کاری ماین‌ها و مواد انفجار ناشده همکاری مردم، مهم وضروری است، به کمک مردم است که می‌توان محلات و کشت‌زارهای ماین را دریافت و آن‌را پاک کاری کرد.
مولوی صاحب زاهد گفت: در کنار آسیب پذیری‌های دیگر یکی از آن کشتزار های ماین و مهمات مفجر ناشده است که همه‌روز از شهروندان افغانستان قربانی می گیرد. وی بیان کرد که زمینه برای پاک‌سازی ساحات ملوث مساعد شده و از رهبری ا.ا.ا خواست تا برنامه ماین پاکی را در بودجه ملی شامل نموده و همچنان خواهان همکاری کشورها و نهادهای تمویل کننده جهانی در این زمینه شد.
سرپرست وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افزود که پاک‌سازی ماین‌ها زمینه را برای پیشرفت، ترقی و بازسازی کشور فراهم می سازد.
سپس شیخ‌الحدیث مولوی نورالحق انور، رئیس عمومی اداره امور ا.ا.ا گفت: افغانستان متاسفانه چهار دهه جنگ را سپری نموده که خسارات و صدمات جبران ناپذیر را متقبل شده است.
رئیس عمومی اداره امور افزود: در کنار آسیب پذیری های دیگر یکی از آن کشتزار های ماین و مهمات مفجر ناشده است که همه روز از شهروندان افغانستان قربانی می گیرد.
وی بیان کرد که زمینه برای پاک‌سازی ساحات ملوث مساعد شده و ا.ا.ا نیز متعهد به همکاری همه جانبه در این راستا می‌باشد و خواهان همکاری کشورهای تمویل کننده در این زمینه شد.
در ادامه قاری نورالدین رستم خیل رئیس انسجام و هماهنگی تطهیر ماین گفت: برنامه ماین پاکی افغانستان یک برنامه کاملاً بشردوستانه و غیر سیاسی است و همچنان این برنامه توانسته در حمایت مالی کشورها و نهادهای تمویل کننده در سال 2023 بیشتر از 90 کیلومترمربع مساحت را از وجود مهمات و ماین‎ها پاک سازی نموده که از اثر آن، 2595 ماین ضد پرسونل، 485 ماین ضد وسایط، 3404 ماین دست ساز را منهدم و برای 2.3 میلیون تن در کشور، در باره خطرهای ماین‎های منفجرناشده آگاهی دهی کند و تلاش دارد که امسال هم برنامه آگاهی دهی خود را بیشتر کند.
همچنان او می‌افزاید: در حال حاضر برنامه ماین پاکی در 29 ولایت ادامه دارد و در طول سال گذشته تقریباً 3826 کیلومترمربع زمین در کشور، که آلوده به ماین بودند پاک سازی شده و برای پاک‌سازی 1203 کیلومترمربع ساحه‌ی ملوث با مواد منفجر ناشده، به بودجه نیاز است.
در همین حال محترم نیکولاس ستیفین پاند، رئیس بخش خدمات ماین پاکی ملل متحد در افغانستان(UNMAS) گفت: به نماینده‌گی از مؤسسات حمایت‌کننده بین المللی در این مراسم افغانستان را یکی از بزرگترین کشورهایی عنوان کرد که شهروندان آن قربانی ماین شده  است.
آقای پاند افزود: افغانستان یکی از کشورهایی است که بیشترین قربانی را از ماین و مهمات منفجر ناشده دارد. و برنامه ماین‌پاکی در این کشور به کمبود بودجه مواجه است و از کشورها و نهادهای تمویل کننده جهانی خواست که به اساس وظیفه انسانی باید این برنامه را تا هراندازه‌ای که می‌توانیم حمایت نموده تا جان انسان‌ها را نجات دهیم.
سپس محترم شهاب حکیمی رئیس موسسه MDC گفت: 70 درصد ساحات کشور از وجود ماین‌های منفجرناشده پاک سازی شده است و هم‌کاران ما تلاش می‌کنند که ساحات بیشتری را از وجود ماین‌ها پاک‌سازی کنند.
در اخیر برنامه محترم الحاج مولوی عبدالرحمن زاهد، رئیس عمومی مالی و اداری و سرپرست وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث همراه با معین شهرداری کابل و روسای وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث سنگ تهداب منار یاد بود از شهدای ماین پاکی را در ساحه گولایی پارک ولایت کابل گذاشت.

news image


 

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۸ - ۱۶:۲۲
Background image

‏‎تدویر ورکشاپ ملی کاهش تاثیرات حوادث در کابل

‏‎کابل- ۱۸ ثور ۱۴۰۳
‏‎موسسه CWSA با همکاری وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث و با حضور استادان دیپارتمنت مدیریت حوادث پوهنځۍ محیط زیست پوهنتون کابل و نماینده‌گان موسساتی که در عرصه. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۷ - ۱۴:۰
Background image

برای ورثه شهدای سیلاب‌های اخیر در ولایت بادغیس کمک‌های نقدی توزیع شد

بادغیس _ ۱۷ ثور ۱۴۰۳
محترم الحاج مولوی عبدالرحمن زاهد رئیس عمومی مالی و اداری و سرپرست وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث و هیأت همراه‌شان در جریان سفرش به ولایت بادغیس در حضور رئیس. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۷ - ۱۳:۵۶
Background image

سرپرست وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث عازم ولایت بادغیس شده؛ با معاون مقام این ولایت دیدار نمود

قلعه نو _ ۱۶ ثور ۱۴۰۳
الحاج مولوی عبدالرحمن زاهد، رئیس عمومی مالی و اداری و کفیل وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث همراء با قاری محمد خوشحال زمانی، رئیس مرکز عملیات حالات اضطرار، سید. . .

اطلاعیه هاآخرین اطلاعیه ها

یکشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۶ - ۱۱:۳۴
Background image

دعوت نامه رسانه‌ای

کابل – افغانستان، قرار است امروز یک‌شنبه 26 حمل سال روان، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طی کنفرانس مطبوعاتی از آخرین جزئیات تلفات، خسارات و رسیدگی‌ها برای متضرران ناشی از سیلاب‌ها . . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۱۵ - ۱۲:۴۵
Background image

دعوت نامه رسانه‌ای

کابل – افغانستان،  قراراست فردا پنج‌شنبه 16 حمل سال روان، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در همآهنگی با برنامه ماین پاکی افغانستان محفلی را به منظور تجلیل از روز بین المللی آگاهی از . . .

دوشنبه ۱۴۰۲/۷/۱۷ - ۱۳:۱۶
Background image